hi reader.. lyin dah janji nak buat entry lagi berdasarkan enrty INI kan.. jom bace..
ok sebelum tu lyin nk mintak maaf kalau terlanjur kate atau sape terase yer.. ini hanya pandangan peribadi okeh..
lyin nak story lah bertapa payahnye nak deal dgn customer yg kepala gonjeng tahap gaban.. pelanggan adalah raja... customer always right.... aku kastemer layan a elok2.. ha mcm2 lah kan... perangai pelanggan, gelagat dan sikap tu memg susah nak jagka.. mula kita layan elok je die pon ok je... tbe2 boleh jd cerewat plak.. hado kat mane silapnye...
yg sevice customer tu adalah org penting... mcm duta kepada kedai tu.. mulut kene ada madu..cakap elok2..sopan.. eye contact pon main peranan n jgn main2 dpn customer... serve elok2, efisyen.. ini yg biase lyin buat mase kerja sales person lah, sila puji diri sendirik muahaha... tp dlm2 elok2 tu ade jgk yg menyinga kat lyin... pelik btol.. kdg2 tu a 1 customer ni tau nak cari slah org je.. ni memg sakit... beli yer tak tapi sakitkan hati org je.. cerewet tol...
bila kat fast food restoren plak, customer memg paling cerewet dlm hal2 mkn ni.. nak itu nak ini mesti garing mesti tu mesti ni.. hah jenuh ko..menages ko... bkn ko sorg kastemer tu ade lagi melambak tu... dah bape org raje plak nak layan.. dlm menyimpan rase aku adalah raja tu lah yg membuatkan kastemer2 ni menghambakan pelayan2 depan mereka.. x cukup dengan makian mcm2 eh buat keje mcm mn mkn gaji buta ke dan menyindir bagai dgn nada suare yg tinggi... oh itulah budaya kita warga Malaysia... hampehh... T_T . ni terjadi dpn mate lyin mase mkn kat pizza hut mase cuti umum..ok ni cuti umum kat mane2 pon org ramai n sume pon x reti apa itu sabar.. ade kastemer ni dah nek hangin, call u punye manager.. ha gitu ko die marah.. pungpangpungpang membebel pastu x mo bayar. makan dah sedap ni pizza tu alahai cume lambat dapat sup aje dah claim service slow lambat then xmo dah nak bayar tax service.. hadoh menanges lah manager tu nak menjawab...
malas nak ckp bayak, cume satu je lyin nak kita same2 lah praktis kan, kalau saling hormat mghormati kan bagus.. gunakan cara yg betul n bahase yg elok utk meluahkan rase x puas hati... kalau anda terima layanan teruk x payah nak kecoh2 buat malu diri sendirik.. senang je, pegi call customer service ke careline ke jadah ape ha mengadulah ko kat situ... memg pengguna itu mesti dijaga tapi ingatlah kite ade adab dan sopan santun... x yah maki2 der buat jatuh air muke sendiri...
walaupun kita bayar utk dapatkan barg tu, bayar service yg disediakan, tapi bayaran tu bukan tiket utk kite sbg customer sewenang2nye buat apa yg kita suka.. setiap indvdu ade prasaan.. saling mghormati, x rugi ape pon..
No comments:
Post a Comment