Hye!

My photo
Sintok/Kluang, Kedah/Johor, Malaysia
cool lah sape tau baca my blog n my dad's name, mohd Shaherullah.. :)

Friday, September 2, 2011

meriah x raya korang??


salam aidilfitri semua... x terlambatkan nak ucap untuk rakan2 taulan, rakan cyber, rakan kampus, rakan taulan semua ya... cerita2 raya ni macam2 lah kan.. tapi kalau diingatkan dulu raya zaman2 awal 2000 masih terasa meriahnya kalau dibandingkan sekarang tahun 2011!

sebab ape erk mcm kurang meriah?? lyin pon lom buat analisis terperinci lagi. tapi secara kasarnya kita nampak yg pengaruh internet, teknologi byk pengaruh kan kan kaaannn... mcm FB, post aje ape yg korg rasakan... ucapan2 semua kan... nnt rakan taulan hanya klik "LIKE"  sahaja.. x payah hantar2 kad raya... kad digital kan ade.. kad pakai doodle..pakai PS.. x payah dah nak pegi pejabat pos ngirim2 kad raya.. senang kerje abg2 posmen.. x gitu?? wiihehehe 

yg faktor teknologi pon.. yg ade ps cecanggih tu..dah ramai sepupu kat umah tu ajak je men ps.. x yah lah g raye umah jejiran... baek maen kannnn... yg psp pon same, samapi umah yg nak diraya terus on game.. piuuu piuuuet teteeett boom... maen dan terus maen sementara ibu bapa anda saje yg bebual dgn tuan rumah.. cukup time minum aer salam dan DUET RAYA.... itu saja.. x ade nak bekenal2 dgn tuan rumah... nnt jumpe kat shoping komplex pon x kenal dah...

tapi yang masih meriah lyin rase hanyalah beraya di kampung... hehe mud masih beraya di kampung... ye lah lyin asal dari kampung.. org JAWA pulak tu... spupu2 ni yg mana lelaki ni masih buat meriam.. bedentam dentum.. mercun2 ada jugak... pasang pelita penuh selaman rumah... 

elok2 je masuk raya ke dua dorang dah sebuk nak bermarhaban satu kampung mendoakan kesejahteraan tuan rumah dengan lengkap berbaju melayu dan samping... yg kita kat banda buat apa? ape lg pegi wayang a tgok hantu bonceng... teeheee x gitu?

Ank2 muda, anak2 kota dah lupa apa erti Berhari raya sebenarnye... jgn lebih pentingkan duit raya, x kemana pon , jangn dilupa adat ziarah menziarahi.. lihat moral value kita berkumpul sesama sedara.. ambil berat hal2 keluarga bukan tau mementing diri sahaja okeh...

salam aidilfitri.. lyin minta maaf andai terkasar bahasa sesama blogger yer.. mane tau ade yg x berkenan di hati.. jgn simpan2 yer.. byep.

2 comments:

Asyikin said...

betul, terasa agak kurang meriah raya tahun nie :(

<<>> Shahrizlin <<>> said...

tul kan... tq singgah n komen yer..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...